Dojazd

Wieś Ropianka leży przy drodze (Iwla -) Chyrowa – Olchowiec. We wsi są w tej chwili tylko trzy stale zamieszkane gospodarstwa.

Współrzędne Chatki to:
N 49º 28′ 53.4″ i E 021º 37′ 31.1″

Pokaż na mapie (mapa.szukacz.pl) | Pokaż na mapie (mapy.cz) | Pokaż na mapie (maps.google.pl) | Pokaż na mapie (mapa-turystyczna.pl)

Niestety czasy, kiedy bez problemu można było dojechać PKSem do samej Ropianki bezpowrotnie minęły. Zdarzają się pojedyncze autobusy szkolne, które w roku szkolnym w godzinach wczesno-porannych zatrzymują się na przystanku Ropianka-skrzyżowanie (są to autobusy jadące z Dukli do Olchowca zabierające dzieci do szkoły).

Do Chatki najłatwiej dojeżdżać z Krosna. Do samego Krosna w miarę wygodnie można dojechać autobusem prywatnych linii z Warszawy (np. Miś lub Neobus).

Najbardziej funkcjonalnym sposobem dotarcia do Chatki z Krosna jest przejazd busikiem do Tylawy (jest to trasa na Barwinek). Dalej trzeba już przejść się na piechotę. Z Tylawy należy iść drogą do Mszany i w Mszanie skręcić przed kościołem w lewo na drogę idącą przez las. Drogą tą wchodzi się na grzbiet góry zwanej Jajo i po dojściu na jej grzbiet (na drodze jest rozwidlenie, które przypomina mijankę lub „rondo”) należy skręcić lekko w prawo, przejść przez drzewa na polanę i polaną zejść w dół do strumienia. Idąc wzdłuż strumienia, natrafi się na Chatkę. Całą drogę z Tylawy idzie się ok. 1,5 godziny.

Można też wybrać wariant ładniejszy, ale z troszkę dłuższym przejściem pieszym. Wówczas wystarczy pojechać busem z Krosna do Dukli. Następnie idzie się żółtym szlakiem z Dukli do skrzyżowania z czerwonym szlakiem, dalej czerwonym aż do asfaltu. Na skrzyżowaniu Chyrowa – Mszana – Olchowiec należy pójść na Olchowiec i iść aż do Ropianki. Następnie należy skręcić w lewo przed gospodarstwem, obok którego znajduje się pomnik. Całe przejście trwa ok. 3-4 godzin.

Można również dojechać autobusem prosto z Jasła do Polan. Z Polan czeka nas już spacerek albo przez górę Jasieniów (która jest niestety mocno zarośnięta tzw. krzalami) albo drogą przez Olchowiec do Ropianki. Trasa powinna zająć około półtorej godziny.

Trasy prywatnych linii busów zmieniają się z sezonu na sezon, pamiętajcie o sprawdzeniu połączenia wcześniej. Inaczej pozostaje autostop 😉

Na stronie firmy Miś można sprawdzić aktualny rozkład busów z Krosna do Tylawy. Przez Duklę jeżdżą również kursy Krosno – Nowy Żmigród i Krosno (Szpital Wojewódzki) – Jasionka (także w soboty).